Objednací doba
Objednací doba k očnímu vyšetření je v současné době mnohem delší, než bychom si přáli.
Proč je objednací doba tak dlouhá?
Naše ordinační doba je 30 hodin týdně.
Během ní vyšetříme nebo ošetříme omezený počet pacientů, pokud chceme poskytovat zdravotní péči, jak nejlépe umíme. A to chceme a tak to děláme.
Pokud se během týdne objedná k vyšetření více pacientů, než jsme schopni vyšetřit, musí se tím nutně prodloužit objednací doba.
Důvod není jeden
Někteří oční lékaři v Ostravě odcházejí do penze bez náhrady a jejich bývalí pacienti hledají nového lékaře.
Mladí lékaři často raději zůstávají na klinikách, proč ne? Chápeme je.
Řada očních ambulancí nové pacienty do péče nepřijímá.
Někteří pacienti se nedostaví na objednaný termín vyšetření – a žádají další. Je to bezohledné vůči našemu pracovišti i vůči slušným pacientům. O mnoho lepší není ani pozdní příchod k vyšetření – vyšetření takovým pacientům rušíme, jinak by byli nuceni čekat pacienti, který pravidla dodržují.
Další možné důvody najdete v odkazech níže.
Jaká jsou řešení?
Pokud znáte účinný způsob, jak zkrátit objednací dobu a chcete se o něj podělit, napište nám: info@okularium.cz. Budete první.
Není mnoho zákonných způsobů, jak se bránit pacientům, kteří mrhají termíny a tím zhoršují dostupnost zdravotní péče ostatním.
Ale jeden přece: je zcela legální ukončit péči o takového člověka (Zákon č. 372/2011 Sb., § 48, odst. 2, písmena d) a e)).
V neposlední řadě jsou důsledkem nezodpovědného jednání finanční ztráty ambulance – čas strávený čekáním na pacienta, který nepřijde, nikdo neproplatí.
Jak máme reagovat?
Máme objednat více pacientů a počítat s tím, že někdo zkrátka nepřijde?
Zase na tom budou hůře slušní lidé. Co s tím?
Apelujeme na slušnost a ohleduplnost. Pomoci může každý.
Není možné na jedné straně kritizovat dlouhé čekací doby a na straně druhé k jejich prodlužování přispívat.
Považujte prosím domluvený termín kontroly za svůj závazek vůči nám – zcela oprávněně očekáváte od nás totéž.
Pokud pacient nechodí na objednané kontroly, může být a bude vyřazen z péče.
Za ty, kteří termíny nedodržují, nesou následky ostatní zúčastnění.
Veřejný zdravotní systém je totiž solidární, se solidaritou lidí stojí, ale i padá.
Externí odkazy k současné situaci, posuďte sami:
Jste spokojení s tím, jak funguje české zdravotnictví? Článek z 30.9.2024. Zdravotnictví padá do díry. Ať mohou platit i pacienti, radí ekonomové. www.seznamzpravy.cz
Článek o neslušných pacientech z 30.3.2024. Objednají se a nepřijdou. Proti neukázněným pacientům brojí lékaři poplatky. www.novinky.cz
Článek o Ostravě z 16.4.2023. Na vyšetření očí čekají někteří lidé i pět měsíců, lékařů je však prý dost. www.idnes.cz
Tisková zpráva z 13.2.2023. V České republice je kritický nedostatek očních lékařů. Ty přitom potřebují i pacienti s chronickým onemocněním. www.feedit.cz
Zde si můžete přečíst související, ale neveselou úvahu paní doktorky Klimovičové z 8.2.2023 o přítomnosti a budoucnosti zdravotnictví. „Husákovy děti“ bez lékařů a vize 2033. www.nasezdravotnictvi.cz
Článek o očních lékařích v ČR, únor 2023. CHYBÍ OČNÍ LÉKAŘI. V NĚKTERÝCH OKRESECH JSOU JICH JEN JEDNOTKY. www.tydenikhrot.cz
…
Ze zkušenosti víme, že většina pacientů má jeden z těchto šesti důvodů k vyšetření:
1. Neodkladné stavy (úraz, náhlá ztráta nebo změna vidění, náhle vzniklá oční bolest a podobně) nevyžadují objednání! Musí být řešeny IHNED! Vzhledem k tomu, že týden má 168 hodin a naše týdenní ordinační doba je 30 hodin, je pravděpodobnější, že využijete spíše oční pohotovost – nečekejte do rána nebo do pondělí! Přicházejí k nám zcela výjimečně.
2. Důvody neohrožující zdraví. Např. nevyhovující či rozbité brýle, pomalu se zhoršující vidění do blízka, vyšetření pro řidičský průkaz a podobně. Regulérní objednací doba může být skutečně příliš dlouhá. Nabízíme možnost předepsání brýlí bez vyšetření lékařem, viz níže. Potvrzení pro řidičský průkaz vystavuje praktický lékař – pokud skutečně potřebujete brzy také oční vyšetření, plánujte jej včas – vyšetření pro řidičský průkaz není akutní problém ani formalita za pět minut!
3. Vstupní vyšetření nebo převzetí do péče nového pacienta z důvodu chronického onemocnění (dlouhodobé slzení očí, cukrovka, glaukom, stavy po operaci a podobně), s žádankou od jiného lékaře nebo bez ní. Vezměte do úvahy délku naší objednací doby, pokud nevyhovuje, zvolte jinou oční ambulanci.
4. Dítě do 15 let se žádankou od dětského lékaře nebo specialisty. Pokusíme se najít co nejdřívější termín, zavolejte, nepoužívejte on-line objednávku.
5. Převzetí do péče, preventivní vyšetření a podobně. Zde by s délkou objednací doby neměl být problém.
6. Akutní stavy – ty, které nejsou ani neodkladné ani chronické. Hnisání očí, zarudnutí očí, ječné nebo vlčí zrno, vnímání záblesků nebo teček nebo máte-li „akutní“ žádanku od jiného lékaře. Vyšetření byste neměli odkládat, ale tyto stavy nezakládají právo přednostního ošetření (nejsou neodkladné ve smyslu § 5 zákona 372/2011 Sb.). Může se stát, že v čekárně strávíte více času. Logicky upřednostníme pacienty s neodkladnými stavy a pacienty objednané. Bude Vám poskytnuta péče za účelem odvrácení vážného zhoršení zdravotního stavu.
Brýle můžete mít dříve než vyšetření očním lékařem
Pokud potřebujete také nové brýle, nemusíte čekat na vyšetření lékařem. Nabízíme předpis brýlí velmi brzy v naší optice. Dostanete předpis na brýle, zhotovit si je můžete nechat v oční optice podle Vaší volby. Vyšetření provede pan optometrista, vysokoškolsky vzdělaný specialista v naší oční optice. Tato volba nezahrnuje vyšetření lékařem, na vyšetření lékařem Vás objednáme v řádném termínu.
Při splnění podmínek za vyšetření neplatíte (jste náš pacient, uplynul více než 1 rok od posledního předpisu brýlí, máte smluvní pojišťovnu), jinak tato možnost stojí 600 Kč – ovšemže Vám je odečteme z ceny zakázky, pokud si u nás necháte zhotovit celé brýle.
K objednání preferujeme on-line objednání
Dostupnost zdravotní péče
Dostupnost zdravotní péče upravuje více zákonných norem, zejména:
Zákon č. 48/1997 Sb. – Zákon o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
Nařízení vlády č. 307/2012 Sb. – Nařízení vlády o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb
Zákon č. 48/1997 Sb., § 46, odst. 1
Zdravotní pojišťovna je povinna zajistit poskytování hrazených služeb svým pojištěncům, včetně jejich místní a časové dostupnosti. Tuto povinnost plní prostřednictvím poskytovatelů, se kterými uzavřela smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb. Tito poskytovatelé tvoří síť smluvních poskytovatelů zdravotní pojišťovny (dále jen „síť“).
Nařízení vlády č. 307/2012 Sb.
§ 1 Místní dostupnost
Dojezdové doby vyjadřující místní dostupnost zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění (dále jen „hrazené služby“) jsou uvedeny v příloze č. 1 k tomuto nařízení. Dojezdové doby stanovené pro jednotlivé obory nebo služby jsou stanoveny jako nejzazší možné.§ 2 Časová dostupnost
(1) Plánovanými hrazenými službami se pro účely tohoto nařízení rozumí hrazené služby, jejichž poskytnutí je z důvodu veřejného zájmu1) třeba plánovat tak, aby pojištěncům k nim byl zajištěn dostatečný, trvalý a vyvážený přístup. Plánované hrazené služby jsou uvedeny v příloze č. 2 k tomuto nařízení.
Pro potřeby našich pacientů z příloh vybíráme:
Dojezdová doba vyjadřující místní dostupnost hrazených služeb poskytovaných poskytovateli ambulantní péče:
Oftalmologie (oční lékařství) – 45 minut. U lůžkové péče je to 120 minut.
Plánované hrazené služby se lhůtou časové dostupnosti:
Operace katarakty (šedý zákal) | 30 týdnů |
Skiagrafie a sonografie | 2 týdny |
Počítačová tomografie | 3 týdny |
Magnetická resonance | 5 týdnů |
Délku objednací doby do oční ambulance žádná vyhláška ani nařízení neupravuje!!
Uvádíme pouze důležitý výběr z legislativy. Pro komplexní informace doporučujeme prostudovat celé znění zákonů.