Než zavoláte

Než nám zavoláte, zodpovězte si prosím tyto otázky – pomohou nám Vás co nejlépe objednat. Chceme Vám ušetřit cestu navíc a předejít zbytečnému nedorozumění. Otázky, které Vám při objednání položíme, mají svůj smysl.

  • Máte zdravotní pojišťovnu 111, 201, 205 nebo 213? Výborně, s těmito pojišťovnami máme smlouvu o úhradě zdravotní péče.
    Nemáte-li některou z těchto pojišťoven, i tak Vás přijmeme do péče, ale budete si muset platit sami nejen zdravotní péči (ceník), ale např. i léky i další vyšetření námi předepsané. Další informace zde.

  • Najdete nás? Návod na cestu zde.

  • Vyjdete do 1. poschodí bez výtahu? Právě tam je naše ambulance.

  • Chodili jste v posledních pěti letech na jinou oční ambulanci? Budete potřebovat tzv. výpis ze zdravotní dokumentace. Vystaví Vám jej dosavadní oční lékař (pokud bude potřebovat žádanku, dostanete ji od nás). Pokud máte zdravotní dokumentaci, která by mohla souviset (operační protokoly, nálezy jiných lékařů), vezměte ji také s sebou. Je dobré mít u sebe seznam užívaných léků.

  • Máte doporučení k očnímu vyšetření – žádanku? Mějte ji s sebou při objednání a vezměte ji s sebou k vyšetření. Není to formalita, obsahuje informace od Vašeho lékaře pro nás.

  • Jsou Vaše potíže akutní? Úraz, náhlá ztráta vidění, vnímání podezřelých zrakových vjemů (záblesky, náhle vzniklá skvrna, deformace vidění, dvojité vidění a podobně), náhle vzniklá oční bolest, zarudnutí oka nebo výtok jsou důvodem pro co nejdřívější oční vyšetření. A to i na pohotovosti, pokud vzniknou mimo pracovní dobu. Vyšetření při těchto projevech neodkládejte! Pokud takové potíže nemáte, budete k vyšetření objednáni, počítejte s objednací dobou několik týdnů až měsíců (na dřívější termín je již objednán někdo jiný).

  • Zhoršuje se Vám pozvolna vidění do blízka, nedávno Vám minula čtyřicítka a do dálky vidíte stále výborně? Pravděpodobně jde o přirozený vývoj, pomohou Vám brýle na bližší vzdálenosti (presbyopie, vetchozrakost, google), náš optometrista a naše oční optika.

  • Neměli jste ještě při vyšetření rozšířené (rozkapané) zornice? Je možné, že bude potřebné to nyní udělat. Vidění se Vám pak na několik hodin trochu zhorší, neměli byste přijet autem nebo po vyšetření pracovat. Pokud to nejde zařídit, nevadí, na vyšetření v rozkapání přijdete jindy.

  • Nosíte kontaktní čočky a chtěli byste předepsat brýle? Nepoužívejte kontaktní čočky před vyšetřením nejméně 24 hodin, aby nedošlo ke zkreslení vyšetření. Dioptrickým kontaktním čočkám jako takovým se nevěnujeme vůbec.

  • Plánujete nové brýle? Vyšetření pro dioptrie do brýlí a úvahu o tom, jaké brýle budete potřebovat, provede optometrista v naší optice. Není přítomen denně – informujte o svém přání již při objednání. Ušetříte si tím jednu cestu. Vezměte s sebou také Vaše staré brýle, ať již Vám vyhovují, či nikoliv.

  • Plánujete jenom vyměnit skla ve svých brýlích? Vezměte si je s sebou. Vyměníme skla přímo v naší optice.

Jak probíhá oční vyšetření:
1. Musíme Vás identifikovat a zaregistrovat do počítačového systému. Připravte si doklad totožnosti a kartičku zdravotní pojišťovny.
2. Vyšetření přístroji: oční tlak vždy, vyšetření lomivosti oka.
3. Vyšetření zrakové ostrosti vždy. Máte-li brýle do dálky, vezměte je s sebou.
4. Pokud potřebujete nové brýle, vyšetří Vás pan optometrista, který stanoví, jaké brýle potřebujete. Promyslete předem, na co brýle budete používat, po 40-45. roce věku už oko není schopné zaostřit na jakoukoliv vzdálenost. Zrakové nároky mají různí lidé různé.
5. Může být potřebné rozkapat zornice, aby bylo možné dobře vyšetřit oční čočku, sklivec a oční pozadí. Viz níže.
6. U pacientů s podezřením na zelený zákal, vyšším očním tlakem, zeleným zákalem v rodině nebo jen pro jistotu je vhodné provést vyšetření zrakového nervu pomocí přístroje OCT. Vyšetření nehradí zdravotní pojišťovna.
7. Lékař bude chtít znát důvod Vaší návštěvy, zda máte nějaké potíže, zda Vás odesílá k vyšetření jiný lékař (vezměte s sebou žádanku, máte-li ji) a podobně. Dále bude potřebovat informace o celkových nemocech a lécích, které užíváte. Pokud již dříve chodili na oční ambulanci, vezměte s sebou výpis z dokumentace nebo alespoň veškerou oční dokumentaci, kterou máte. Vzpomeňte na oční nemoci, úrazy či operace, které v minulosti proběhly – o co šlo, kdy, kde a podobně.
8. Vyšetření očí se provádí vsedě u přístroje zvaného štěrbinová lampa.

Zavolejte, těšíme se na Vás. Telefon zvedáme, je-li to možné. Pokud se nedovoláte, buď máme práci, nebo voláte mimo pracovní dobu. Nevolejte znovu, pokud není Váš problém urgentní. Zavoláme Vám zpět.

Optometrista je specialista, který mj. provádí činnosti v rámci diagnostiky a korekce očních refrakčních vad a související poradenství, zejména měří refrakční stav zraku objektivně (tedy za pomoci zdravotnických prostředků) a subjektivně. Navrhuje a realizuje vhodnou korekci zrakových vad brýlemi.

Rozkapání zornic:
Pro detailní vyšetření celé sítnice je nezbytné rozšířit zornice, neboli je “rozkapat”. Pomocí očních kapek se rozšíří zornice na dobu asi 2-6 hodin. To u většiny lidí vede ke zhoršení vidění a zvýšenému oslnění sluncem. Člověk na tuto dobu ztrácí schopnost řídit auto, číst  a ovládat některé stroje. Vyhraďte si proto dostatek času, kdy nemusíte řídit auto a pracovat. Děkujeme za pochopení.

V případě, že je ambulance uzavřena a v případě Vašich neodkladných zdravotních potíží se prosím obracejte: 

  1. V pracovní době na oční kliniku Lexum, Masná 3a, Ostrava. 
  1. Mimo pracovní dobu na oční pohotovost, kterou drží podle rozpisu oční klinika FN Ostrava-Poruba nebo oční oddělení MN Ostrava-Fifejdy – rozpis zde.
  1. V případě nutné pooperační kontroly na pracoviště, které operaci provedlo.