Než se objednáte
Zodpovězte si prosím tyto otázky dříve, než se objednáte.
Hlavní otázky:
Máte zdravotní pojišťovnu 111, 201, 205 nebo 213?
Smlouvu pro úhradu zdravotní péče máme pouze s těmito pojišťovnami. Ostatní pacienti si u nás platí zdravotní péči, léky a zdravotní pomůcky sami.
Máte se k nám jak dostat?
Ambulance i oční optika jsou na adrese Nádražní 18 v Moravské Ostravě.
Vyjdete do 1. patra po schodech?
Ambulance a oční optika se nachází na prvním patře historické budovy bez výtahu. Nezajišťujeme vynášení pacientů ani například kočárků.
Jsme pro Vás vhodné pracoviště?
Žádáme o respektování našich pravidel, zejména objednací doby a vnitřního řádu ambulance.
Na hlavní stránce je uvedena přibližná objednací doba. Dřívější termíny nemáme.
Ale možná jenom spěcháte na brýle. V naší oční optice Vám dokážeme pomoci dříve.
Měli jste již při očním vyšetření rozšířené (rozkapané) zornice?
Je možné, že bude potřebné to udělat. Vidění se Vám pak na několik hodin trochu zhorší – přitom nesmíte řídit auto a nejspíše nebudete moci ani pracovat (nejde to).
Máte si kam zapsat termín vyšetření?
Pokud se objednáváte telefonem, ihned si zapište termín – neposíláme ani SMS ani e-mail s termínem.
Termín vyšetření a další informace dostanete na Váš e-mail jen při on-line objednání. Nechcete se raději objednat on-line?
Vedlejší otázky:
Máte doporučení k očnímu vyšetření – žádanku?
K vyšetření žádanku nepotřebujete. Byla-li však vystavena, mějte ji u sebe jak při objednání, tak při vyšetření. Žádanka obsahuje informace od Vašeho lékaře pro nás a my odpovídáme na dotaz uvedený v žádance. Není to formalita.
Máte výpis z dokumentace?
Budete jej potřebovat, pokud jste v posledních pěti letech na oční chodili (netýká se pacientů MUDr. Svobody). Výpis vyhotoví Váš stávající oční lékař. Pokud máte starší oční zdravotní dokumentaci (operační protokoly, nálezy jiných lékařů, propouštěcí zprávy), ve vlastním zájmu ji vezměte také s sebou, stejně tak seznam užívaných léků.
Zhoršuje se Vám vidění do blízka, do dálky vidíte výborně a je Vám 40 – 50 let?
Pravděpodobně jde o přirozený vývoj (o vetchozrakost) a pomohou Vám brýle na bližší vzdálenosti. Oční vyšetření lékařem je v tomto věku rozhodně vhodné.
Pokud však na brýle spěcháte, nechejte si je předepsat oční optice – u nás nebo jinde. Ale k vyšetření lékařem se určitě objednejte.
Brýle předepisuje optometrista, nikoliv lékař. Provozujeme tento moderní přístup – spolupráci očního lékaře, optometristy a oční optičky.
Plánujete nové brýle a termíny k lékaři jsou dlouhé?
Nevadí. Nemusíte čekat na lékaře – oční lékař u nás brýle stejně nepředepisuje. Specialistou na předepsání brýlí je optometrista. Tuto moderní dělbu práce podle specializace považujeme za správnou a výhodnou.
Brýle je tak možné předepsat mnohem dříve, než proběhne vyšetřením lékařem. Předepsání brýlí bez vyšetření lékařem je stejně jako jinde zpoplatněno.
Cenu za toto předepsání Vám odečteme z ceny, pokud si u nás necháte zhotovit celé nové brýle (poskytneme Vám na ně slevu). Samozřejmě si brýlový recept od nás můžete odnést i do jiné oční optiky, ale doporučujeme zhotovit brýle tam, kde byly předepsány.
Nosíte kontaktní čočky a chcete předepsat brýle?
Nepoužívejte kontaktní čočky 1 den před vyšetřením – to zajistí, že výsledky nebudou zkreslené. Aplikaci kontaktních čoček se nevěnujeme.
Potřebujete jen registraci do naší ambulance?
Registrace do oční ambulance neexistuje (oční lékařství nepatří mezi tzv. registrující obory). Našim pacientem se člověk stane převzetím do péče, a to nejdříve prvním vyšetřením u nás.
Máte špatné zkušenosti s dřívější zdravotní péčí?
Chápeme to. Ale prosíme, nepřenášejte si je k nám.
Chceme Vám pomoci a poskytovat zdravotní péči jak nejlépe umíme. Pokud u nás něco nejde, skutečně to nejde – nesnažte se nás přesvědčit o opaku. Když telefonujete, hovoříte se zkušenou oční sestrou, nikoliv s robotem nebo recepční. Naše otázky mají smysl, zodpovězte je, výzvám vyhovte.
Jsou Vaše potíže neodkladné?
Úraz, náhlá ztráta vidění, vnímání podezřelých zrakových vjemů (záblesky, náhle vzniklá skvrna, deformace vidění, dvojité vidění a podobně), náhle vzniklá oční bolest, zarudnutí oka nebo výtok jsou důvodem pro co nejdřívější oční vyšetření. A to i na pohotovosti, pokud vzniknou mimo naši pracovní dobu. Vyšetření při těchto projevech neodkládejte!
Tlačítkem „Akutní péče“ získáte podrobnosti o druzích zdravotní péče.
Potřebujete více informací?
Jak se objednat?
DOPORUČUJEME
nebo
POUZE
od pondělí do čtvrtku
mezi 9. a 14. hodinou
TELEFON
739 029 743
Pokud se nedovoláte, buď máme práci, nebo voláte mimo pracovní dobu.
Nevolejte znovu, pokud není Váš problém urgentní. Zavoláme Vám zpět (ne hned).
Hovořit budete se zkušenou oční sestrou.
Přijímáme hovory výhradně z telefonního čísla.
Co je jinak?
Možná jste byli zvyklí, jak to chodí na očním. U nás je to pravděpodobně jinak.
Ve zkratce:
Lékař brýle nepředepisuje. To je práce pro našeho velmi zkušeného optometristu.
Vyšetření optometristou i lékařem může být i v jeden den (je třeba se správně objednat).
Pacienty k vyšetření objednáváme.
Pacientům se věnujeme tak, jak si myslíme, že by zdravotní péče měla vypadat.
Kolik budete u nás potřebovat času?
Čas objednání je čas přítomnosti pacienta v čekárně.
Vlastní čekání začíná až poté. Pacienti, kteří přijdou příliš brzy, čekají o to déle! Pacienty objednáváme, čas příchodu o ničem nerozhoduje.
K lékaři Vás připraví sestra – vždy, ideálně v čase Vašeho objednání. Nikdy nejdete přímo k lékaři.
Při prvním vyšetření, převzetí do péče, s rozkapáním zornic počítejte nejméně s jednou hodinou času.
Pokud budete potřebovat i předepsat brýle, počítejte spíše s hodinou a půl (nezapomeňte se k předepsání brýlí objednat).
Čas věnovaný „akutnímu nebo neodkladnému pacientovi“ nelze odhadnout ani nelze tuto péči plánovat.
Nejsme rádi, když pacienti čekají. Bohužel se to někdy stane, ale vždy to má dobrý důvod – nenecháváme čekat pacienty zbytečně.
Prosíme pacienty o trpělivost. Objednané i neobjednané.
Jak probíhá oční vyšetření?
Spěcháte na brýle?
Termíny na vyšetření lékařem mohou být pro Vás příliš dlouhé. Nabízíme proto vyšetření panem optometristou v naší oční optice v daleko kratším termínu, než je vyšetření lékařem. Tento postup je zpoplatněn, ale zároveň poskytujeme slevu na celé nové brýle ve stejné výši.
Nejprve vyřešíme brýle a k vyšetření lékařem Vás u nás objednáme.
Optometrista
Optometrista je specialistou s vysokoškolským vzděláním, který se mimo jiné zabývá diagnostikou a korekcí očních refrakčních (dioptrických) vad a poskytuje související poradenství. Provádí měření refrakčního stavu zraku. Navrhuje a aplikuje vhodnou korekci zrakových vad pomocí brýlí. Spolupráce mezi optometristou, optikem a očním lékařem je zásadní, aby vaše nové brýle skutečně vyhovovaly vašim potřebám.
Optometrista není jiné pojmenování pro očního optika.
Optometrista není oční lékař (oftalmolog).
Rozkapání zornic
Pro detailní vyšetření celé sítnice je nezbytné rozšířit zornice, neboli je “rozkapat”. Pomocí očních kapek se rozšíří zornice na dobu asi 2-6 hodin. To u většiny lidí vede ke zhoršení vidění a zvýšenému oslnění sluncem. Člověk na tuto dobu ztrácí schopnost řídit auto, číst a ovládat stroje.
Vyhraďte si proto dostatek času, kdy nemusíte řídit auto a pracovat. Děkujeme za pochopení.
Takto si můžete představit vyšetření
bez rozkapání zornic.
Les vypadá krásně.
Ale je všechno v pořádku?
Spokojíte se s touto zprávou?

A takto si představte
vyšetření s rozkapáním zornic.
Les je i není stejný, co myslíte?
Získané informace jsou sice někdy
nemilé, ale umožňují nám situaci řešit.

A kdy je třeba zornice rozkapat? Vždy, když není přehlednost nitra oka dostatečná, tedy prakticky vždy nad 50 let věku, naopak u malých dětí, vyšetření očního pozadí typicky diabetiků a pacientů s poruchou sítnice a u pacientů s podezřelým nálezem, pacientů po oční operaci a další situace. O nutnosti rozkapat zornice vždy rozhoduje lékař.
Neodkladné potíže
V případě neodkladných zdravotních potíží se mimo naši ordinační dobu obracejte:
- v případě nutné pooperační kontroly na pracoviště, které operaci provedlo.
- na oční pohotovost, kterou drží podle rozpisu oční klinika FN Ostrava-Poruba nebo oční oddělení MN Ostrava-Fifejdy.
Pokud nemůžete najít očního lékaře:
1. Rozhodně nejlepší a správná cesta je zeptat se přímo na své zdravotní pojišťovně, která smluvní oční ambulance přijímá do péče jejich pacienty. Pojišťovny vědí, že situace není dobrá a budou se Vám snažit pomoci.
2. Můžete se zkusit objednat na jiné oční ambulanci. ZDE máme uvedeny ambulance, které podle našich posledních informací nové pacienty do péče přijímají.
3. Možná Vám může pomoci, když vyplníte formulář Ministerstva zdravotnictví: Stížnost na nedostupnost zdravotní péče.