Než se objednáte:

Věnujte prosím pozornost této stránce.

Zodpovězte si prosím tyto otázky:

Máte zdravotní pojišťovnu 111, 201, 205 nebo 213?

Máme uzavřenou smlouvu pro úhradu zdravotní péče pouze s těmito pojišťovnami. Přijímáme také pacienty z jiných pojišťoven i nepojištěné pacienty. Ti si však musí zdravotní péči, léky nebo například zdravotní pomůcky hradit sami.

Dostanete se k nám?

Ambulance i oční optika jsou na adrese Nádražní 18 v Moravské Ostravě.

Vyjdete schody do 1. poschodí bez výtahu?

Ambulance a oční optika se nachází na prvním patře historické budovy bez výtahu. Nezajišťujeme vynášení pacientů ani například kočárků.

Vyhovuje Vám naše objednací doba?

Na hlavní stránce je uvedena přibližná doba objednání. Dřívější termíny nemáme.
Brýle však umíme předepsat i vyrobit v naší oční optice mnohem dříve (bez vyšetření lékařem).

Neměli jste dosud při očním vyšetření rozšířené (rozkapané) zornice?

Je možné, že bude potřebné to udělat. Vidění se Vám pak na několik hodin trochu zhorší – neměli byste řídit auto nebo po vyšetření pracovat (nejde to).

Máte doporučení k očnímu vyšetření – žádanku?

Mějte ji u sebe při objednání a vezměte ji s sebou k vyšetření. Žádanka obsahuje informace od Vašeho lékaře pro nás a my odpovídáme na dotaz uvedený v žádance.

Chodili jste v posledních pěti letech na jinou oční ambulanci?

Budete potřebovat tzv. výpis ze zdravotní dokumentace (to se netýká pacientů MUDr. Svobody) – výpis vyhotoví Váš dosavadní oční lékař. Pokud máte starší oční zdravotní dokumentaci (operační protokoly, nálezy jiných lékařů, propouštěcí zprávy), ve vlastním zájmu ji vezměte také s sebou. Vezměte s sebou seznam užívaných léků.

Jsou Vaše potíže neodkladné?

Úraz, náhlá ztráta vidění, vnímání podezřelých zrakových vjemů (záblesky, náhle vzniklá skvrna, deformace vidění, dvojité vidění a podobně), náhle vzniklá oční bolest, zarudnutí oka nebo výtok jsou důvodem pro co nejdřívější oční vyšetření. A to i na pohotovosti, pokud vzniknou mimo naši pracovní dobu. Vyšetření při těchto projevech neodkládejte!
Tlačítkem „Akutní péče“ získáte podrobnosti o druzích zdravotní péče.

Zhoršuje se Vám vidění do blízka, do dálky vidíte výborně a minula Vám čtyřicítka?

Pravděpodobně jde o přirozený vývoj (o vetchozrakost) a pomohou Vám brýle na bližší vzdálenosti. Oční vyšetření lékařem je v tomto věku rozhodně vhodné.
Pokud však na brýle spěcháte, nechejte si je předepsat oční optice – u nás nebo jinde. Ale k vyšetření lékařem se určitě objednejte.
Brýle předepisuje optometrista, nikoliv lékař. Provozujeme tento moderní přístup – spolupráci očního lékaře, optometristy a oční optičky. Považujeme jej za nezbytný předpoklad pro optimální výsledek. Lékař i optometrista i oční optička pracují samostatně, a přesto společně.

Plánujete nové brýle a termíny k lékaři jsou dlouhé?

Nevadí. Nemusíte čekat na lékaře – oční lékař u nás brýle stejně nepředepisuje. Specialistou na předepsání brýlí je u nás optometrista. Tuto moderní dělbu práce podle specializace považujeme za správnou a výhodnou.
Brýle je tak možné předepsat mnohem dříve, než proběhne vyšetřením lékařem. Předepsání brýlí bez vyšetření lékařem je stejně jako jinde zpoplatněno.
Cenu za toto předepsání Vám odečteme z ceny, pokud si u nás necháte zhotovit celé nové brýle (poskytneme Vám na ně slevu). Samozřejmě si brýlový recept od nás můžete odnést i do jiné oční optiky, ale doporučujeme zhotovit brýle tam, kde byly předepsány.

Nosíte kontaktní čočky a chcete předepsat brýle?

Nepoužívejte kontaktní čočky 1 den před vyšetřením – to zajistí, že výsledky nebudou zkreslené. Kontaktním čočkám se nevěnujeme.

Máte si kam zapsat termín vyšetření?

Pokud se objednáváte telefonem, ihned si zapište termín – neposíláme ani SMS ani e-mail s termínem.
Naopak při on-line objednání dostanete termín vyšetření a další informace na Váš e-mail. Nechcete se raději objednat on-line?

Potřebujete jen registraci do naší ambulance?

Registrace do oční ambulance neexistuje (oční lékařství nepatří mezi tzv. registrující obory). Našim pacientem se člověk stane převzetím do péče, a to nejdříve prvním vyšetřením u nás.

Máte špatné zkušenosti s dřívější zdravotní péčí?

Chápeme to. Ale prosíme, nepřenášejte si je k nám. Chceme Vám pomoci a poskytovat zdravotní péči jak nejlépe umíme. Pokud u nás něco nejde, skutečně to nejde – nesnažte se nás přesvědčit o opaku. Když telefonujete, hovoříte se zkušenou oční sestrou, nikoliv s robotem nebo recepční. Naše otázky mají smysl, zodpovězte je, výzvám vyhovte. Vážíme si Vašeho času, ovšemže i svého.

Je zakázáno k vyšetření přijít v podnapilém stavu nebo pod jinými škodlivými vlivy (vyšetření s výjimkou neodkladných stavů nebude provedeno)!
Při nakažlivých nemocech spoléháme na Váš úsudek a ohleduplnost.

Jak se objednat:

DOPORUČUJEME

nebo

pouze

od pondělí do čtvrtku
mezi 9. a 14. hodinou

TELEFON
739 029 743

Pokud se nedovoláte, buď máme práci, nebo voláte mimo pracovní dobu.
Nevolejte znovu, pokud není Váš problém urgentní. Zavoláme Vám zpět (ne hned).
Hovořit budete se zkušenou oční sestrou.
Přijímáme hovory výhradně z telefonního čísla.



Co je jinak?

Možná jste byli zvyklí, jak to chodí na očním. U nás je to pravděpodobně jinak.

Ve zkratce:
Lékař brýle nepředepisuje. To je práce pro našeho velmi zkušeného optometristu.
Vyšetření optometristou i lékařem může být i v jeden den (je třeba se správně objednat).
Pacienty k vyšetření objednáváme.
Pacientům se věnujeme tak, jak si myslíme, že by zdravotní péče měla vypadat.

Kolik budete u nás potřebovat času?

Čas objednání je čas přítomnosti pacienta v čekárně. Vlastní čekání začíná až poté. Pacienti, kteří přijdou příliš brzy, čekají o to déle! Pacienty objednáváme, čas příchodu o ničem nerozhoduje.
K lékaři Vás připraví sestra – vždy, ideálně v čase Vašeho objednání. Nikdy nejdete přímo k lékaři.
Při prvním vyšetření, převzetí do péče, s rozkapáním zornic počítejte nejméně s jednou hodinou času.
Pokud budete potřebovat i předepsat brýle, počítejte spíše s hodinou a půl (nezapomeňte se k předepsání brýlí objednat).
Čas věnovaný „akutnímu nebo neodkladnému pacientovi“ nelze odhadnout ani nelze tuto péči plánovat.
Nejsme rádi, když pacienti čekají. Bohužel se to někdy stane, ale vždy to má dobrý důvod – nenecháváme čekat pacienty zbytečně.
Prosíme pacienty o trpělivost. Objednané, i neobjednané.

Jak probíhá oční vyšetření?

Spěcháte na brýle?

Termíny na vyšetření lékařem mohou být pro Vás příliš dlouhé. Nabízíme proto vyšetření panem optometristou v naší oční optice v daleko kratším termínu, než je vyšetření lékařem. Tento postup je zpoplatněn, ale zároveň poskytujeme slevu na celé nové brýle ve stejné výši.
Nejprve vyřešíme brýle a k vyšetření lékařem Vás u nás objednáme.

Optometrista

Optometrista je specialistou s vysokoškolským vzděláním, který se mimo jiné zabývá diagnostikou a korekcí očních refrakčních vad a poskytuje související poradenství. Provádí měření refrakčního stavu zraku. Navrhuje a aplikuje vhodnou korekci zrakových vad pomocí brýlí. Spolupráce mezi optometristou, optikem a očním lékařem je zásadní, aby vaše nové brýle skutečně vyhovovaly vašim potřebám.
Optometrista není jiné pojmenování pro očního optika.
Optometrista není oční lékař.

Rozkapání zornic

Pro detailní vyšetření celé sítnice je nezbytné rozšířit zornice, neboli je “rozkapat”. Pomocí očních kapek se rozšíří zornice na dobu asi 2-6 hodin. To u většiny lidí vede ke zhoršení vidění a zvýšenému oslnění sluncem. Člověk na tuto dobu ztrácí schopnost řídit auto, číst  a ovládat některé stroje.
Vyhraďte si proto dostatek času, kdy nemusíte řídit auto a pracovat. Děkujeme za pochopení.

Takto si můžete představit vyšetření
bez rozkapání zornic.
Les vypadá krásně.
Ale je všechno v pořádku?
Spokojíte se s touto zprávou?

A takto si představte
vyšetření s rozkapáním zornic.

Les je i není stejný, co myslíte?
Získané informace jsou sice někdy
nemilé, ale umožňují nám situaci řešit.

A kdy je třeba zornice rozkapat? Vždy, když není přehlednost nitra oka dostatečná, tedy prakticky vždy nad 50 let věku, naopak u malých dětí, vyšetření očního pozadí typicky diabetiků a pacientů s poruchou sítnice a u pacientů s podezřelým nálezem, pacientů po oční operaci a další situace. O nutnosti rozkapat zornice vždy rozhoduje lékař.

Neodkladné potíže

V případě neodkladných zdravotních potíží se mimo naši ordinační dobu obracejte: 

  1. v případě nutné pooperační kontroly na pracoviště, které operaci provedlo.  
  2. na oční pohotovost, kterou drží podle rozpisu oční klinika FN Ostrava-Poruba nebo oční oddělení MN Ostrava-Fifejdy.

Pokud nemůžete najít očního lékaře:

1. Je nejlépe se zeptat přímo na své zdravotní pojišťovně, která smluvní oční ambulance přijímá do péče jejich pacienty. Pojišťovny vědí, že situace není dobrá a budou se Vám snažit pomoci.
2. Můžete se zkusit objednat na nové oční ambulanci v Porubě, Černá perla, Slavíkova 1744/22, mají bezbariérový přístup. Kontaktní telefon 552 309 992 a e-mail: ghv.ordinace@gmail.com, Oční Černá perla

3. Můžete zkusit zavolat na oční ambulanci EUC v Porubě, Opavská ulice, tel. je 597 437 443.
4. Můžete zkusit zavolat do oční ambulance Oftex, Zámecká ulice 20, tel. 596 122 544.
5. Možná Vám může pomoci, když vyplníte formulář Ministerstva zdravotnictví: Stížnost na nedostupnost zdravotní péče.

Loading